Avspänd effektivitet

Avspänd effektivitet är ett fysiskt och mentalt tillstånd vilket kännetecknas av minimal ansträngning och maximal effekt.
Inom prestationspsykologi kallas avspänd effektivitet också för ”IPT”, vilket står för Idealiskt Prestations Tillstånd. Kroppen arbetar utan onödiga spänningar och energiförlust. Musklerna är minimalt involverade. De används bara i den utsträckningen som det är nödvändigt för själva prestationen.
Vår andning är ett fantastiskt verktyg för utvecklingen av den avspända effektiviteten. Jag har fått flera mejl sedan gårdagens inlägg med andningsövningen. Flera har efterfrågat en film som skulle demonstrera andningsövningen som inlägget handlar om. Andra har undrat över vissa tekniska detaljer kring övningen.
Jag kommer i detta inlägg försöka besvara era frågor och glädja er med att jag har lyckats gräva fram en liten filmsnutt som demonstrerar kopplingen mellan andning och avspänd effektivitet. Personen som medverkar i filmen är Fil. Dr. Lars-Eric Uneståhl och det är tack vare hans initiativ, vänlighet och goda vilja som filmen över huvud taget blev av. Lars-Eric har under alla dessa år varit en sann vän och förebild.
Under andningsövningen är det viktigt att inte tvinga fram någonting, utan snarare sträva efter att förbli avslappnad. Men eftersom vi sitter och inte ligger, så finns det redan en viss spänning i kroppen som är nödvändig för att hålla kroppen i sittande position. Därför förvandlas vår avslappning i praktiken till avspänning, d v s, att bara de muskler som behövs för att upprätthålla kroppens sittande hållning är engagerade. Allting annat vilar.
Många människor upplever avslappningen som ett skönt och behagligt tillstånd, men samtidigt som ett tillstånd som är ganska svagt. På grund av detta, spänner sig de flesta när de vill göra bra ifrån sig eller när de ska hantera en viktig situation.
Avspänningen å andra sidan är ett tillstånd som är både bekvämt och kraftfullt. Detta är vad filmklippet handlar om.
Ni kan också lägga märke att man kan höra min utandning. Syftet med att göra andningen hörbar är att det ska vara lättare att fokusera på den. Vi får möjlighet att förutom en känsla av att vi andas, också följa ljudet av andningen, vilket underlättar den medvetna närvaron.
Lägg också märke till att jag andas in genom näsan och ut genom munnen; precis som i övningen från gårdagens blogginlägg.
Vi andas in genom näsan eftersom detta ger oss bättre kontroll över inandningen, både i frågan av mängden av luft som vi tar in och i fråga om intensiteten med vilken luften kommer in i kroppen. Detta ökar känslan av kontroll över både vår kropp och vårt sinne. Att andas in genom näsan leder också till att luften vi andas in fuktas och filtreras.
Att andas ut genom munnen gör det lättare att reglera mängden av luft vi andas ut och intensiteten med vilken luften lämnar vår kropp. Inom Yoga andas man både in och ut genom näsan, eftersom Yoga för det mesta utövas i ett lugnt tempo. Men i olika kampkonster kan det förekomma både lugna och explosiva rörelser, därför andas man ut genom munnen. Att röra sig snabbt och explosivt och samtidigt andas ut genom näsan skapar en känsla att man inte kan göra sig av med luften tillräckligt snabbt och kraftfullt.
Hoppas att detta blogginlägg och filmsnutten som ingår i det, kommer att underlätta er förståelse av gårdagens andningsövning, samt dess koppling till avspänd effektivitet.

Se video genom att klicka på länken: 
http://vimeo.com/9349724