Den ovissa framtiden

uncertainty

 

Känslor av ovisshet inför framtiden bär skuld för mycket ångest och rädsla hos oss människor. Därför är förmågan att hantera ovissheten och osäkerheten inför det okända en väldigt viktig livsfärdighet.

Min erfarenhet som mental tränare är att väldigt många människor misstolkar begreppet självförtroende och tror att ett gott självförtroende innebär att man redan i förväg känner sig säker på sin framgång och säker på att allting kommer att gå bra. Detta är naturligtvis varken möjligt eller realistiskt. Hur ska vi kunna känna oss säkra på ett positivt slutresultat när vi ger oss i kast med något nytt och utmanande; när vi ger oss i kast med något som vi aldrig har provat förut?

Att försöka ”tänka positivt” på det sättet brukar istället förvärra det hela och leda till ännu mer intensiva känslor av oro och rädsla inför den ovissa framtiden. Oavsett om vi ställer upp på en idrottstävling, går på en anställningsintervju eller bjuder ut någon på en dejt för första gången, så kan vi omöjligt med säkerhet veta att händelsernas förlopp kommer att utvecklas till det bästa.

Det finns dock tre konkreta saker som vi kan göra för att minimera våra känslor av otrygghet inför framtiden och göra dem hanterbara och överkomliga.

  1. Ordentliga förberedelser. I varje situation finns det faktorer som vi kan styra över och faktorer som är bortom vår kontroll. ”Knepet” är att lägga all fokus på att ta kontrollen över det som vi kan styra över och släppa resten.
  2. Emotionell stabilitet. Vi kan genom olika metoder (mindfulness, mental träning etc) minimera vår ovisshet kring vår egen känslomässiga reaktion om resultatet inte blir som vi tänkt oss.
  3. Fokus på lärande. Oberoende av slutresultatet är det alltid bättre att våga satsa på det man tror är bäst än att inte göra det. Och på lång sikt belönas vi alltid med ökad mognad och förståelse.

I kommande blogginlägg kommer jag att närmare gå in på var och en av de tre ovan nämnda punkterna.