Att träna för 10

Föreställ
dig en skala mellan 1 och 10, där 1 står för den minsta intensiteten och 10
representerar den högsta. Eller en volymknapp som man kan vrida med och moturs.
På 1 hörs det knappt någonting medan på 10 måste man hålla för öronen på grund
av den alldeles för höga (o)ljudnivån. I den ”mentala kampkonsten” tränar vi
för att lära oss hantera utmaningar vars intensitet motsvarar nivå 10.
10 är max. Allting under 10 blir
lättare.
Denna princip
är direkt överförd från traditionell karateträning. Min tränare har alltid
påpekat att vi inte tränar för att vinna ett slagsmål, lära någon ohyfsad
person en läxa, eller för att hävda oss i den sociala hackordningen. Vi tränar
för ”worst case” scenario och utgår ifrån att faran man möter är riktig och livshotande.
Här pratar vi
om en situation där någon som är galen/påtänd, känner sig förbannad av någon
anledning, ser dig på gatan och bestämmer sig för att avreagera sig på dig
genom att försöka punktera ditt hjärta med en skruvmejsel. Eller ett kriminellt
gäng som vill roa sig på en tråkig lördagskväll genom att sparka ditt huvud som
en fotboll medan du ligger medvetslös på marken. Dessa är exemplen på ”nivå 10”
situationer.
De som är
fysiskt och mentalt förbereda för att hantera ”nivå 10” situationer har en god
chans att klara av dem. Om en sådan person möter en mindre farlig situation, av
t ex ”nivå 7”, blir det relativt lätt för honom/henne att anpassa och mildra
sin respons. Däremot om en person enbart
tränar för ”nivå 7” situationer, kommer han/hon bli körd när de finner sig
själva i en ”nivå 10” situation.
Statistik
från USA visar att 33% av poliser som har blivit dödade i tjänsten har inte
gjort något annat än orörliga bevittnat sin egen död. De har varit beväpnade
och utbildade i att använda sitt vapen men utan någon som helst nytta. De har
aldrig på allvar reflekterat kring risken att de kunde hamna i en ”nivå 10”
situation och har därför aldrig mentalt och emotionellt förberett sig för
sådana. När de sedan hamnat i skarpt läge har det bara låst sig för dem och de
blev överväldigade och handlingsförlamade.
Vad skulle
motsvara ”nivå 10” situation i ditt eget liv? Ens egna död, förlust av en familjemedlem,
att få en cancerdiagnos?
Vilket är ditt
”worst case” scenario?
Se sedan på dina vardagsproblem från
”nivå 10” perspektiv och fråga dig var på skalan dem skulle hamna?
Vilken nivå
hamnar en svår tenta på? Vilken siffra skulle motsvara ett krossat hjärta?
Några kilo extra på vågen? Att hålla ett anförande på jobbet? Att bli av med
jobbet?…
Vad är egentligen viktigt?
Vad är egentligen farligt?
Vad är det vi egentligen tränar för
och ägnar vår tid åt?